​Media Markt sluit jaar ‘zeer positief’ af

De Nederlandse winkels van Media Markt hebben in het laatste kwartaal van zijn gebroken boekjaar een ‘zeer positieve’ omzetgroei laten zien. Dat laat moederconcern Metro Group weten bij de bekendmaking van de jaarcijfers. Hoe groot die groei exact was, wordt niet bekendgemaakt.

Media-Saturn zag als geheel zijn omzet in alle landen met 3,6 procent toenemen tot 21,7 miljard euro. De like-for-likeomzet groeide in alle kwartalen en kwam uiteindelijk uit op een plus van 3,1 procent. In het vierde kwartaal lagen die percentages op respectievelijk drie en 2,9 procent.

De omzetontwikkeling was volgens het Duitse moederbedrijf niet alleen in Nederland zeer positief, maar ook in Spanje, Italië, Zweden en eigen land. Hongarije en Turkije lieten zelfs dubbele cijfers zien.

Metro Cash & Carry, waar Makro onderdeel vanuit maakt, zag de omzet juist met 2,7 procent teruglopen tot 29,7 miljard euro. De vergelijkbare omzet viel wel 0,9 procent hoger uit in het afgelopen boekjaar. Specifieke cijfers voor Nederland zijn niet bekendgemaakt.

De totale omzet van Metro Group kwam uit op 59,2 miljard euro, een daling van 1,2 procent ten opzichte van vorig jaar. Ook voor het moederbedrijf geldt dat de vergelijkbare omzet wel steeg, met anderhalf procent. Het totale winkelbestand nam met vijf winkels toe tot 2068 vestigingen.

Het afgelopen boekjaar betekent een keerpunt voor Metro Group, stelt bestuursvoorzitter Olaf Koch. Zo werden de omzetdoelen gehaald en leverde de verkoop van Galeria Kaufhof 1,75 miljard euro op. “We hebben hierdoor weer de financiële middelen om nieuwe aankopen te doen die onze verkoopkanalen kunnen aanvullen en versterken.”

Reacties