​Optimistische consument geeft meer uit

Het vertrouwen onder Nederlandse consumenten ligt in oktober aanzienlijk hoger dan in september. Dat blijkt uit cijfers die het CBS dinsdag heeft gepubliceerd.

Het consumentenvertrouwen steeg met drie punten naar acht. Dat is het hoogste niveau in ruim acht jaar tijd en boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. Nederlanders zijn vooral positiever over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden.

Het optimisme vertaalt zich door in een verbeterde koopbereidheid. Deze deelindicator is met twee punten gestegen naar nul. Consumenten zijn met name positiever over het doen van grote aankopen.

Verder zijn de consumentenbestedingen in augustus gestegen ten opzichte van vorig jaar. Met 2,9 procent groeiden de uitgaven aan voeding- en genotmiddelen het sterkst. Dankzij het warme zomerweer kochten consumenten met name meer frisdrank en ijs.

Consumenten spendeerden daarnaast 1,1 procent meer aan diensten, terwijl voor overige goederen een stijging van 2,2 procent gold. De bestedingen aan duurzame goederen zoals kleding en huishoudelijke artikelen stegen met 0,2 procent slechts licht. Op jaarbasis is de stijging kleiner dan in de afgelopen maanden. Het CBS meldde donderdag al dat de omzet van winkels in huishoudelijke artikelen, bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting in augustus is gekrompen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!