​Van Bommel neemt gevoelige online stap

Schoenenmerk Van Bommel lanceert begin volgend jaar een eigen webshop. Daarmee gaat het merk direct aan consumenten verkopen, laat Van Bommel weten in een brief aan zijn klanten. “De nieuwe online realiteit dwingt ons nu een ingreep te doen die voor het dealernetwerk gevoelig ligt maar voor het merk van levensbelang is.”

De stap is uit loyaliteit met zijn dealers zo lang mogelijk uitgesteld, schrijft de retailer volgens vakblad Schoenvisie. Door een eigen webshop nog langer uit te stellen zou Van Bommel echter zijn status als A-merk verliezen. De consument verwacht namelijk van zulke merken ‘op alle niveaus een kwalitatief hoogwaardige online aanwezigheid’.

Van Bommel wil met zijn nieuwe webshop geen concurrent van de dealers worden. Zo wordt niet zoals bij een ‘typische onlineshop’ geprobeerd om via online advertising zoveel mogelijk klanten te trekken.

Desondanks vindt een aantal dealers de stap zorgwekkend. “Het is een ondermijning van de retailer die Van Bommel verkoopt”, aldus in- en verkoopmanager Frank van de Velde van Dungelmann Schoenen tegenover vakblad TRED. De leverancier kan volgens hem met een andere manier met zijn prijsstelling omgaan dan retailers. “Voor ons een hoogst onacceptabele ontwikkeling binnen een branche die het al niet makkelijk heeft.”

RetailTrends