​Spar ook offline zichtbaar in China

Spar Nederland laat het niet bij een webwinkel op het Chinese platform Tmall. De supermarktketen kiest er ook voor om zichtbaar te zijn in de fysieke winkelstraat, zegt algemeen directeur Sjaak Kranendonk in Het Financieele Dagblad.

De Nederlandse retailer krijgt de mogelijkheid om met een Chinese partner in vierduizend winkels een pop-up store te openen. “Daar staan onze producten, die je kunt scannen met je telefoon, om ze vervolgens direct bij je thuis te laten bezorgen”, aldus Kranendonk.

Eerder deze week werd bekend dat de Nederlandse supermarktketen via zusterformule Attent een webwinkel heeft geopend op Tmall, het platform van Alibaba voor internationale retailers. De merknaam Spar was volgens de directeur al vergeven, omdat er al supermarkten onder die naam geopend zijn. “Maar we wilden wel een naam die Chinezen konden relateren aan Nederland.”

Behalve Spar openden ook onder meer Albert Heijn een webwinkel op het platform van Alibaba. Verder zijn retailers als C&A en EkoPlaza vertegenwoordigd in het zogenoemde Holland Paviljoen op Tmall, dat donderdag in het bijzijn van koning Willem-Alexander en Alibaba-topman Jack Ma officieel werd geopend.

RetailTrends