​Amsterdam wil stoppen met reclame- en precariobelasting

Amsterdamse ondernemers hoeven vanaf volgend jaar geen reclamebelasting te betalen. Ook de precariobelasting voor de meeste objecten op straat komt te vervallen. Dat voorstel van het college van B&W wordt op 25 november aan de gemeenteraad voorgelegd.

Nu moet er nog reclamebelasting worden betaald voor kleine losstaande borden voor een winkel tot aan grote billboards en reclamemasten. Gevelreclame is daarbij goed voor negentig procent van de opbrengst. Het schrappen van deze belasting betekent volgens de gemeente een lastenverlichting van zo’n 2,5 miljoen euro voor circa twintigduizend ondernemers. Datzelfde bedrag wordt dit jaar ook bespaard, doordat de reclamebelasting al is gehalveerd.

Door te stoppen met de precariobelasting op onder meer winkeluitstalling besparen zo’n vijfduizend ondernemers in totaal ongeveer 5,9 miljoen euro. Alleen de belasting voor terrassen blijft in 2016 nog van kracht; die vervalt pas een jaar later.

Detailhandel Nederland riep gemeenten twee jaar terug al op direct te stoppen met de reclame- en precariobelasting voor winkeliers. De belangenorganisatie stelde dat zij ‘het zat zijn om te moeten betalen voor lucht'.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!