​Primark kan moederbedrijf niet laten groeien

Primark heeft de operationele winst in zijn afgelopen boekjaar met twee procent zien toenemen. De winst van de Ierse modeketen kwam uit op 673 miljoen pond (944 miljoen euro). Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde jaarcijfers van moederbedrijf Associated British Foods.

Bij de bekendmaking van de voorlopige jaarcijfers in september liet het concern al weten dat de omzet bij constante valuta met dertien procent was toegenomen. De werkelijke omzetgroei kwam uit op acht procent, waarmee Primark voor in totaal 5,3 miljard pond verkocht. De operationele winstmarge liep echter terug van 13,4 naar 12,6 procent.

De identieke omzet lag één procent boven die van een jaar eerder. Vooral winkels die de afgelopen anderhalf jaar geopend zijn presteerden erg goed. De entree in Frankrijk was bovendien de meest succesvolle ooit, aldus het Britse concern.

Daartegenover staat dat de winkelopeningen in Nederland en Duitsland de identieke omzetgroei onder druk zetten. In ons land gingen vier nieuwe winkels open, waarmee het totaal op twaalf uitkwam. In totaal beschikt Primark over 293 winkels, vijftien meer dan een jaar eerder.

Associated British Foods zag zijn totale omzet met een procent teruglopen naar 12,8 miljard pond. De operationele winst viel met zes procent terug tot 1,1 miljard.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!