​Supermarktbranche ziet omzet en bezoek stijgen

Nederlandse supermarkten hebben in de eerste tien maanden van dit jaar meer omzet geboekt dan vorig jaar. De stijging is bijna volledig te danken aan het toegenomen aantal supermarktbezoeken, meldt marktonderzoeker GfK.

De omzet kwam tot nu toe uit op 28,30 miljard euro. Dat is één procent meer dan dezelfde periode in 2014. De maand oktober was met een omzet van 3,19 miljard euro goed voor een toename van 1,7 procent ten opzichte van vorig jaar. De gemiddelde omzet per kassabon nam met 0,8 procent toe naar 21,79 euro, terwijl het aantal uitgegeven kassabonnen met 0,9 procent steeg.

Met de feestdagen in het vooruitzicht kan de supermarktbranche een verdere omzetgroei verwachten, aldus onderzoeksdirecteur Joop Holla. In de laatste twee weken van december ligt de gemiddelde weekomzet volgens hem op 735 miljoen euro. "Dit is een omzetgroei van anderhalf procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en zou na twee jaren van lagere omzetgroei met Kerst en de jaarwisseling een nieuwe omzetpiek betekenen."

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends