​Appdate: Pinterest, Scoupy en Honest Beauty

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Pinterest, Scoupy en Honest Beauty.

Pinterest
Voor sommige dingen zijn gewoon geen woorden, weet Pinterest. Vandaar dat het platform zijn app heeft voorzien van een toepassing die gebruikers visueel laat zoeken. Zodra iemand bijvoorbeeld op het digitale prikbord een mooie lamp tegen komt, kan hij het betreffende voorwerp selecteren en een zoekopdracht binnen het platform uitzetten. De resultaten zijn vervolgens te filteren door bepaalde tags wel of niet te selecteren.

Pinterest zet hiermee een volgende stap binnen het verkoopkanaal. Gebruikers kunnen met de functie namelijk gemakkelijk een product dat in de smaak valt, zoeken en wellicht aanschaffen. Het platform lanceert deze maand in elk geval vast zijn shopsectie met de verrassende naam Pinterest Shop, waar consumenten bepaalde artikelen direct kunnen kopen.


Honest Beauty
Vanuit de filmwereld horen we de laatste jaren weinig van Jessica Alba. Ze is tegenwoordig dan ook vooral druk met haar online startup The Honest Company. Onderdeel daarvan is de lijn Honest Beauty die uit cosmetica en verzorgingsproducten bestaat. Voor wie zich afvraagt waar de naam vandaan komt: de producten bevatten geen toevoegingen als parabenen en siliconen.

De startup beschikt sinds vorige week over een applicatie waarmee consumenten producten kunnen kopen, verzorgingstips krijgen en tutorials van Alba herself kunnen krijgen. Nadat gebruikers zich hebben opgemaakt met producten van Honest Beauty, kunnen ze selfies delen met anderen.

De lancering van de app sneeuwde overigens wat onder door het nieuws over een ophanden zijnde rechtszaak. Een klant eist namelijk vijf miljoen dollar van The Honest Company omdat de zonnebrandcrème niet zou werken.

Tinder voor supers
Scoupy heeft zijn kortingsapp vernieuwd en richt zich voortaan op cashback. Dat is volgens Scoupy-oprichter Valentijn Bras namelijk een ‘enorme groeimarkt’. “Fabrikanten doen steeds meer cashback-acties. We hebben al succesvolle acties ingezet met onder meer Coca-Cola, Verkade, Amstel, Venco, Bolletje en Optimel.”

In de nieuwe app kunnen supermarktklanten het aankoopbedrag van bepaalde producten terugvragen door hun kassabon te uploaden. De app is voorzien van een aantal handige functies die Scoupy gebruikersprofielen laten opbouwen. Zo kunnen shoppers met de toepassing Like2Try hun favoriete merken aangeven als ze door het assortiment te vegen. Een soort Tinder voor supermarkten dus. Zodra een shopper in de buurt van een supermarkt komt, informeert Scoupy hen vervolgens over relevante acties.