​Appdate: Grability, Koopjesdrogisterij en Neiman Marcus

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Koopjesdrogisterij, Grability en Neiman Marcus.

Koopjesdrogisterij.nl
Online speler Koopjesdrogisterij.nl heeft met ontwikkelaar 1U Benelux een app in het leven geroepen waarmee consumenten via gezichtsherkenning kunnen betalen. Om gebruik te maken van de app 1U koppelen gebruikers hun bankgegevens aan hun account en betalen via een selfie. Voor wie daar geen zin in heeft, blijft de ‘ouderwetse’ mogelijkheid om af te rekenen door in te loggen op de site.

Koopjesdrogisterij.nl heeft met zijn betaalapp naar eigen zeggen een wereldwijde primeur te pakken. En dan te bedenken dat de app eigenlijk bedoeld was om snel te kunnen inloggen. “Wij hebben er samen met 1U Benelux een belangrijk aandeel in gehad om het concept zo aan te passen dat het direct geschikt is voor webshops”, laat marketingmanager Regina Koning weten aan Thuiswinkel.org. Ze twijfelt niet over de potenti van 1U. “Gezichtsherkenning heeft echt de toekomst en maakt online shoppen voor consumenten veel makkelijker. Zeker via mobiel.”

Grability
Online boodschappen doen kan veel gemakkelijker. Doordat het zo ingewikkeld is, gaan consumenten niet echt overstag, denkt ceo Sebastian Mejia van technologiebedrijf Grability. Zijn inituïtieve app Grability kan volgens hem bijdragen aan dat proces.

De app is ingericht volgens de indeling van een fysieke supermarkt. Producten zijn als het ware opgesteld in schappen en gebruikers stoppen een artikel in hun boodschappenmandje door ‘m er naar toe te slepen. Consumenten zijn daardoor een minuut of tien bezig om zestig producten te kopen, terwijl ze daar in de Amazon-app zeker drie kwartier voor nodig hebben, aldus Mejia. Betekent dit de doorbraak van de online boodschappenmarkt?


Neiman Marcus
Neiman Marcus heeft zijn winkels voorzien van zogenoemde memory mirrors: slimme spiegels die onthouden wat de shopper past. Klanten kunnen daarmee zichzelf in verschillende outfits bekijken of de beelden delen via social media.

Met zijn nieuwe app geeft de warenhuisketen zijn klanten een inkijkje in de technologie achter die memory mirrors. De retailer laat er verder mee zien wat zijn slimme spiegels allemaal kunnen en hoe consumenten zelf zo’n spiegel kunnen aanschaffen. Neiman Marcus biedt ze namelijk voor dertigduizend dollar aan in zijn luxe catalogus Fantasy Gifts. Leuk voor onder de kerstboom.