​Koopbereidheid na acht jaar weer positief

Consumenten hebben in september opnieuw meer uitgegeven en het vertrouwen is in november verder toegenomen. Dat blijkt uit donderdag gepubliceerde cijfers van het CBS.

Het consumentenvertrouwen ligt deze maand met negen punten boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar. Dat komt onder meer doordat de koopbereidheid voor het eerst in acht jaar weer positief is. Deze deelindicator steeg met één punt, doordat consumenten het een gunstigere tijd vinden voor het doen van grote aankopen. Daarnaast zijn ze minder negatief over de eigen financiële situatie in de afgelopen maanden.

Ook het oordeel over de economie is in november iets verbeterd ten opzichte van de maand ervoor. Consumenten zijn namelijk aanzienlijk positiever over de economische situatie in het komende jaar, al is het oordeel over de afgelopen twaalf maanden minder positief is dan in oktober.

De consumentenbestedingen namen in september voor de twaalfde maand op rij toe ten opzichte van een jaar eerder. In september werd 2,2 procent meer uitgegeven, mede door de groei van duurzame goederen met 6,3 procent. Vooral kleding en woninginrichtingartikelen waren populair.

Verder werd er 3,2 procent meer besteed aan overige goederen, zoals gas. De uitgaven aan voedings- en genotmiddelen liepen met een procent terug.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!