​‘Duurzame producten niet langer een niche’

De absolute omzet van supermarktproducten met een keurmerk groeit sneller dan de totale supermarktomzet. Dat meldt marktonderzoeker IRI op basis van omzetcijfers van alle supermarktketens, uitgezonderd Aldi en Lidl.

De totale omzet van duurzame producten komt door een stijging met acht procent uit op twee miljard euro, terwijl de totale supermarktomzet een groei van 2,5 procent kent. Producten met een keurmerk zijn inmiddels goed voor een omzetaandeel van 8,2 procent.

De hoogste omzetaandelen voor keurmerken worden behaald bij vis (39 procent), eieren (35 procent) en koffie, thee en chocolade (25 procent). Dat wijst erop dat verduurzaming is niet langer een niche in de supermarktbranche is, aldus de onderzoekers.

Met name producten met een biologisch keurmerk worden vaak verkocht. De omzet in deze productgroep groeide in 2015 met vijftien procent. Het Beter Leven-keurmerk kende een stijging van 6,3 procent. Binnen de productgroep vis is MSC het belangrijkste keurmerk en daar groeide de omzet met 3,9 procent.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends