​Biowinkels onder druk door supermarkten

Biologische winkels hebben voor het eerst in vele jaren last van concurrentie in de verkoop van biologische producten. Zo ligt de biologische omzet van andere retailers dit jaar vijftien procent hoger dan een jaar eerder. Dat blijkt uit het Bionext Trendrapport Biologisch 2014-2015, waarin de cijfers over de eerste 36 weken van dit jaar zijn opgenomen.

De totale omzet van biologische producten is vorig jaar met ruim tien procent gestegen van 1,04 naar 1,14 miljard euro. De groei van biologische winkels zakte echter in naar een kleine plus van vier procent. In de sterke groeifase tussen 2008 en 2013 ging groei in de retail en andere kanalen niet ten koste van de biologische winkels, stelt de ketenorganisatie.

Dit jaar is er voor het eerst sinds 2002 zelfs sprake van een lichte omzetdaling voor biologische winkels door de sterkere concurrentie van de retail. Daardoor hebben volgens Bionext al een aantal winkels hun deuren moeten sluiten.

De opkomst binnen supermarkten komt vooral voor rekening van AH Biologisch en Jumbo Biologisch, die samen goed zijn voor zo’n zestig procent van de retailmarkt. De introducties van deze merken hebben het aanbod van biologisch in de retail volgens de organisatie sterk verbeterd en verbreed.

Ook andere retailorganisaties zijn dit jaar actiever geworden met biologisch. Bionext verwacht daarom dat de groeispurt van de eerste 36 weken doorzet voor het hele jaar. In de biologische speciaalzaken zal dit omzet daarentegen iets afnemen.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends