​‘Kwart meer online omzet door Sinterklaas’

Online retailers zijn in de vijf weken voor Sinterklaas goed voor bijna een miljard euro aan omzet. In totaal wordt er tussen 1 november en 5 december voor 933 miljoen euro online gekocht, vijftien procent meer dan een jaar eerder. Dat meldt belangenvereniging Thuiswinkel.org op basis van onderzoek door GfK.

De gemiddelde weekomzet lag in de eerste drie kwartalen van dit jaar op een kleine 150 miljoen euro. In de sinterklaasperiode komt de weekomzet op 187 miljoen euro uit: een toename van 24 procent. Donderdag maakte het CBS nog bekend dat de feestmaand december voor negen procent extra detailhandelsomzet zorgt.

Tweederde van de door GfK ondervraagde online retailers verwacht een stijging van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar. Daartegenover staat dat driekwart van de consumenten verwacht evenveel uit te geven tijdens de feestdagen. Het percentage dat minder denkt uit te geven daalt ten opzichte van vorig jaar van vijftien naar dertien procent.

71 procent van de ruim twintigduizend ondervraagde consumenten zegt cadeaus te kopen voor het sinterklaasfeest en 66 procent voor kerst. Tweederde van de online retailers verwachten echter een verschuiving van de feestdagenomzet van Sinterklaas naar Kerstmis.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends