​Metro internationaal op overnamepad

Het Duitse retailconcern Metro Group zoekt naar kleine en middelgrote overnamedoelen. De eigenaar van Makro en Media Markt wil het geld investeren dat met recente verkopen werd binnengehaald, vertelt ceo Olaf Koch aan Reuters.

Metro heeft zo’n twee miljard euro aan cash en ander direct beschikbare fondsen te besteden. Dat geld kwam onder meer binnen na de verkoop van warenhuisketen Kaufhof en de cash-and-carryactiviteiten in Vietnam. De op drie na grootste retailer van Europa liet eerder al weten een deel van dat bedrag te willen besteden aan internationale acquisities.

Het Duitse concern kijkt voortdurend naar mogelijke acquisities, zegt Koch. Een grote overname staat volgens hem niet op de planning. Ook zouden er nog geen concrete kleine en middelgrote doelen zijn.

Koch vertelde in juni al dat Metro na de verkoop van Kaufhof meer wilde investeren in zijn online en internationale activiteiten. Zo wordt er geld gestoken in het openen van meer winkels van Media Markt en Saturn buiten Duitsland. Daarnaast worden oudere winkels gemoderniseerd. Datzelfde geldt voor Metro Cash & Carry, waar de formule Makro onder valt.

RetailTrends