De Europese Commissie presenteert woensdag plannen waardoor consumenten gemakkelijker bij buitenlandse webshops kunnen winkelen. Centraal in de plannen staat het gelijktrekken van garantietermijnen in de verschillende lidstaten.

Aanbieders van digitale goederen als games zijn straks verantwoordelijk voor defecten en moeten daar een oplossing voor bieden. De kopers krijgen hun aankoopbedrag terug als het probleem niet wordt opgelost. Als daarnaast een fysiek product bij levering beschadigd is, hoeft de consument tot twee jaar na aankoop niet te bewijzen dat dit al het geval was bij ontvangst van het pakket.

Op dit moment zijn de regels per EU-land verschillend en dat belemmert de onderlinge handel. Consumenten durven bijvoorbeeld niet goed aankopen over de grens te doen, terwijl retailers met internationale groeiambities worden geremd door een gebrek aan eenduidige regelgeving. Als daar één lijn in komt, kunnen retailers met vertrouwen de grens over, aldus secretaris Europa Margriet Keijzer van Detailhandel Nederland. “Nu moeten ze nog rekening houden met 28 verschillende nationale consumentenwetgevingen.”

De branchevereniging pleit daarnaast voor één set regels voor aankopen in zowel online als fysieke winkels. Keijzer wijst erop dat consumenten een product als een vloer soms deels online en deels in een stenen winkel aanschaffen. “Dan moeten natuurlijk wel dezelfde garantietermijnen gelden, anders wordt er een onwerkbare situatie gecreëerd.”