​HEMA schikt voor negentien miljoen met franchisers

HEMA beëindigt een arbitragezaak die door zijn franchisenemers was aangespannen. Daarvoor betaalt de winkelketen negentien miljoen euro. Dat laat HEMA woensdag weten bij de bekendmaking van zijn kwartaalcijfers.

De franchisenemers claimden een deel van het marketingstrategiefonds van HEMA, dat wordt gebruikt voor marketingdoeleinden en wordt gevuld met bijdragen van leveranciers. De franchisers meenden op basis van eigen berekeningen over vijf jaar recht te hebben gehad op 29 miljoen euro, exclusief rente.

HEMA betwistte de juistheid van die claim en liet lange tijd weten zich er krachtig tegen te zullen verdedigen. Onder leiding van ceo Tjeerd Jegen is recent echter intensief en constructief overleg gevoerd met zijn franchisenemers, verenigd in de Vereniging Aangesloten Bedrijven (VAB). “We hebben nu kans gezien om verregaande afspraken te maken over onze samenwerking en vinden het van groot belang dat deze niet overschaduwd worden door discussies uit het verleden.”

HEMA treft een eenmalige voorziening van 18,5 miljoen euro in het derde kwartaal. De retailer betaalt inclusief rente en compensatie een bedrag van negentien miljoen euro over een periode van drie jaar.

Met de overeenstemming zijn ook de diverse geschillen die tussen HEMA en de franchisevereniging vanaf 2009 liepen opgelost. “Er zijn nu duidelijke afspraken gemaakt”, aldus VAB-voorzitter Henri Witte. “Ik ben verheugd dat de van oudsher aanwezige goede onderlinge relatie tussen HEMA en haar franchisenemers hersteld is.”

De franchisers zijn goed voor veertig procent van de omzet van HEMA, vertelt Jegen deze maand in RetailTrends. "Het kan niet zo zijn dat je met een groot deel van de basis van je bedrijf niet op goede voet staat." Hij gaat in het decembernummer dieper in op de oplossing van het conflict en vertelt verder over zijn strategie om HEMA weer winstgevend te maken. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!