​‘Albert Heijn dooft uit in België’

Albert Heijn zal ook in de toekomst de grotere zusterketen Delhaize in België pijn doen. “Met nog geen veertig winkels zet Albert Heijn nu al de marges in België onder druk”, zegt marketingprofessor Gino Van Ossel van de Vlerick Business School tegenover het Belgische weekblad Trends.

Albert Heijn opent volgende week in België zijn 37e en 38e winkel en is daarmee op koers om het doel van vijftig vestigingen eind 2016 te bereiken. Inmiddels zou de supermarktketen goed zijn voor anderhalf procent van de markt, waar Delhaize ongeveer een kwart inneemt.

Als de vijftig winkels allemaal uit de opstartfase zijn, kan Albert Heijn een marktaandeel tussen de drie en vijf procent halen, denkt retailexpert Pierre-Alexandre Billiet van Gondola. Het is volgens hem echter dan nog twijfelachtig of alle investeringen snel terugverdiend worden. "Operationeel zullen de winkels wel winst maken, maar de expansie kost te veel geld", stelt hij.

De Nederlandse retailer opent veel winkels in eigen beheer en dat zorgt voor de nodige opstartkosten. "Albert Heijn wil koste wat kost zijn doelstelling van vijftig winkels halen", aldus Billiet. "De prijs die het daarvoor betaalt, is veel te hoog."

Van Ossel stelt verder dat Delhaize in absolute cijfers veel meer bijdraagt aan het fusiebedrijf Ahold Delhaize. Het is echter nog onduidelijk of het merk Albert Heijn uit België verdwijnt. “Volgens mij zal Ahold Delhaize binnen een paar jaar beslissen Albert Heijn te laten verdwijnen in België, een uitdoofscenario. Op korte termijn zal men het houden op die vijftigtal winkels.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!