​Metro laat twee gezichten zien in Nederland

Media Markt heeft zijn omzet in ons land met 10,7 procent zien toenemen tot ruim anderhalf miljard euro. Makro zag zijn omzet in het afgelopen boekjaar daarentegen met 3,4 procent teruglopen naar 953 miljoen. Dat blijkt uit de jaarcijfers die moederbedrijf Metro Group dinsdag heeft gepubliceerd.

Media Markt profiteerde onder meer van meerdere winkelopeningen. In totaal beschikt de elektronicaketen over 49 vestigingen in ons land, vier meer dan een jaar terug. Het winkelbestand van Makro telde net als een jaar eerder zeventien vestigingen.

De wereldwijde omzet van Media-Saturn kwam uit op 21,7 miljard euro, een groei van 3,6 procent. In vrijwel alle landen waar de elektronicaketen actief is, groeide de omzet. De elektronicatak zag zijn online omzet daarnaast met bijna twintig procent toenemen naar 1,8 miljard euro, acht procent van het totaal.

Metro Cash & Carry, waar Makro onder valt, viel 2,7 procent terug en boekte een jaaromzet van 29,7 miljard euro. De totale omzet van het Duitse moederbedrijf liep met 1,2 procent terug tot 59,2 miljard euro, ondanks een like-for-likegroei van anderhalf procent.

Metro Group boekte een nettowinst van 714 miljoen euro, tegenover 182 miljoen een jaar eerder. Het retailconcern profiteert daarbij van enkele eenmalige posten, zoals de opbrengst van ruim 840 miljoen euro voor de verkoop van warenhuis Galeria Kaufhof.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!