​AH-caissières letten op welzijn ouderen

De caissières van twee Albert Heijn-filialen in Den Haag zullen vanaf begin volgend jaar het welzijn van oudere klanten in de gaten houden. Het gaat om de vestigingen in de wijken Loosduinen en Escamp waar relatief veel ouderen komen, meldt de Volkskrant.

Het plan is onderdeel van het project SuperZorg, waarbij de AH-filialen samenwerken met zorgorganisatie Royaal Zorg. Twintig ervaren caissières krijgen in januari een training van zorgprofessionals waarbij ze leren problemen te signaleren. “Caissières kunnen erop letten of de kleding van klanten slordiger wordt, of ze meer moeite krijgen met pinnen of vaker struikelen”, noemt projectleider Sumeyra Yazir van Royaal Zorg als voorbeelden.

Behalve de kassamedewerkers komen ook vrijwilligers in de winkels die een koffiehoekje bemannen en een praatje met ouderen aanknopen. Klanten kunnen bij die vrijwilligers hun zorgen kwijt en als het nodig is, worden ze doorverwezen naar bijvoorbeeld de huisarts of welzijnsorganisatie. Yazir benadrukt dat het gaat om aanwijzingen voor serieuze problemen. Winkelmedewerkers controleren niet of ouderen bijvoorbeeld te veel drank of snoep inslaan.

Eerder dit jaar kreeg een AH-filiaal in Doorn al het predicaat ‘dementievriendelijke winkel’. Winkelmedewerkers hebben daar geleerd hoe ze klanten met dementie moeten herkennen en benaderen. Zo worden ouderen die per ongeluk iets meenemen zonder te betalen niet direct als winkeldief bestempeld.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends