John Lewis: ‘Online overtreft fysieke verkoop in 2019’

John Lewis verwacht in 2019 online meer te verkopen dan in de fysieke winkels. Dat zegt managing director Andy Street van de Britse warenhuisketen tegen de financiële website This Is Money.

De retailer investeert een half miljard pond in de online verkoop. De winkelketen is begonnen met een investeringsprogramma dat eind 2018 afgerond moet zijn.

John Lewis investeert onder meer in de verbetering van ict-systemen en analyse van online koopgedrag. Het bedrijf heeft eerder al 280 miljoen pond geïnvesteerd in een nieuw distributiecentrum van ruim 185.000 vierkante meter, dat volgend jaar volledig operationeel moet zijn.

De internetverkopen van John Lewis zijn in de eerste week van december met 13,6 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Eerder verwachtte de warenhuisketen dat de internetverkoop in 2020 de fysieke winkels zou overtreffen. Street ziet de aangepaste voorspelling als een bevestiging van het beleid van het bedrijf. “Dit is zeer geruststellend. Het sterkt ons in alles wat we doen.”

Vorige maand maakte John Lewis bekend shop-in-shops te openen in alle vestigingen van De Bijenkorf. De eerste drie moeten in april 2016 open gaan. Daarmee wordt John Lewis voor het eerst fysiek actief op het Europese vasteland.

RetailTrends

Het algoritme als smaakmaker

Exclusief voor members van RetailTrends: een artikel over hoe je algoritmes...