​Consumentenvertrouwen daalt licht

Het consumentenvertrouwen is in december iets gedaald ten opzichte van november. Het is van negen punten vorige maand naar zes punten deze maand gegaan, blijkt uit cijfers van het CBS.

De daling komt vooral doordat consumenten negatiever oordelen over het economisch klimaat, aldus het statistiekbureau. Zij denken minder positief over de situatie van zowel de afgelopen als de komende twaalf maanden.

Met zes punten ligt het vertrouwen nog steeds ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar, dat op een negatieve waarde van -8 uitkomt. Sinds maart is het consumentenvertrouwen iedere maand positief. Hoewel het vertrouwen licht gedaald is, verandert er niets aan de koopbereidheid. Vorige maand werd bekend dat die voor het eerst sinds acht jaar weer positief is.

In oktober hebben consumenten 1,8 procent meer uitgegeven dan in oktober 2014. Vooral uitgaven aan overige goederen, met name gas, lagen hoger dan een jaar eerder. In die categorie zijn de uitgaven 7,4 procent gestegen. Verder werd vooral meer besteed aan woninginrichting en kleding.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!