​‘Haussmann grijpt naast topmerken’

Luxe merken als Hermès en Louis Vuitton gaan niet in zee met het nieuwe warenhuis Haussmann. Dat zeggen bronnen uit de fashion- en vastgoedmarkt tegen Het Financieele Dagblad.

Haussmann en de Bijenkorf zitten straks op een steenworp afstand van elkaar en strijden momenteel om topmerken uit het luxe segment. Louis Vuitton en Hermès kiezen niet voor Haussmann omdat ze meer ruimte en een shop-in-shopconcept willen, zegt medeoprichter Frans van der Kraan. “Dat is jammer, maar we gaan ons concept niet aanpassen. Over welke merken wel in zee gaan met Haussmann doet hij nog geen uitspraken. “Iedereen zit in deze markt naar elkaar te kijken.”

De nieuwkomer krijgt het moeilijk, voorspelt fashiondesigner Lilian Driessen. Haussmann aast volgens haar op dezelfde doelgroep als de Bijenkorf, terwijl het de vraag is of de Amsterdamse luxe markt daar groot genoeg voor is. Het luxe segment verandert daarnaast doordat de meeste labels vaker eigen winkels openen in plaats samen te werken met warenhuizen.

Haussmann opent naar verwachting in februari 2017 zijn deuren, een half jaar later dan gepland. Het warenhuis komt op de plaats van het voormalige Fortisgebouw en de sloop van dat pand liet op zich wachten. Haussmann gaat over zeven verdiepingen beschikken met onder meer fashion, vrijetijdsartikelen en een versmarkt. Het warenhuis moet met onder meer valet parking en personal shoppers meer luxe bieden dan de Bijenkorf, aldus Van der Kraan. Dat hoeft volgens hem niet per se te betekenen dat het prijsniveau hoog ligt. “Iedereen moet iets bij Haussmann kunnen kopen.”

RetailTrends