​‘Doek valt voor twee derde van V&D-winkels’

V&D kan met een derde van zijn huidige winkelbestand verder. Dat zegt hoogleraar e-commerce Cor Molenaar tegen RetailNews in een reactie op de nieuwe problemen bij de warenhuisketen.

“Het meest logische toekomstscenario is de boel laten klappen, zodat de schuldenlast verdwijnt en vervolgens met een derde van de warenhuizen verder gaan”, aldus Molenaar. “Op die manier halen de aandeelhouders toch een deel van hun geld terug.”

De rechter heeft V&D uitstel van betaling verleend, zo liet de keten woensdag weten. De surseance betreft zowel de V&D-warenhuizen als La Place-vestigingen. De werknemers worden woensdagochtend geïnformeerd over de stand van zaken. De huidige situatie is volgens Molenaar veroorzaakt doordat de keten in zijn herstructureringsplan van eerder dit jaar vooral focuste op kostenbesparingen. “Je moet zorgen dat mensen weer bij je gaan kopen. Daar is te weinig aandacht voor geweest.”

Ook merkenstrateeg Paul Moers wijt de problemen aan de transformatiestrategie van V&D. Daarin formuleerde V&D geen steekhoudende visie op zijn de toekomst, aldus Moers. “Bovendien was er totale radiostilte over de nieuwe initiatieven. Het plan om het La Place-assortiment meer te integreren in de warenhuizen was fantastisch. Waarom is daar niet meer over gecommuniceerd naar consumenten?”

Een faillissement en het sluiten van een groot deel van de winkels is onafwendbaar, denkt ook Moers. “Er is een partij nodig die voor een revolutie van V&D zorgt in plaats van de evolutie die we de afgelopen tijd zagen. Als dat gebeurt, zijn er nog steeds kansen voor warenhuizen in ons land.” Hij wijst daarbij op het succes van de Bijenkorf. “Die gaat als een trein. Nederland heeft niet een warenhuisprobleem, maar een V&D-probleem.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!