​Dit is de geldschieter die V&D liet vallen

V&D verkeert in surseance nadat financier Sun Capital de stekker uit de warenhuisketen trok. Door onder meer de warme weersomstandigheden en een aantal niet nader geduide ‘eenmalige incidenten’ kampte de warenhuisketen met een omzetval en liquiditeitstekort. Sun Capital wilde dat gat niet meer volstorten en zette ook de bestaande financiering stop. V&D kan daardoor zijn betalingsverplichtingen niet meer voldoen, al hebben de werknemers in elk geval hun decembersalaris binnen.

Totdat eerder deze week zorgwekkende omzetcijfers uitlekten, leek de toekomst voor V&D weer enigszins zonnig. Een nieuwe ceo, nieuwe huurprijzen, een nieuwe strategie en een nieuwe financiering zouden de keten er weer bovenop helpen. “V&D moet en kan veranderen”, verklaarde de kersverse topman John van der Ent tijdens een presentatie van V&D nieuwe stijl.

De keten presenteerde daarnaast twee maanden geleden een nieuw bestuursmodel waarbij foodformule La Place werd geïntegreerd met V&D. Naast kostenreductie moet dat een culturele verandering teweeg brengen, zei La Place-ceo Bart van den Nieuwenhof in het novembernummer van RetailTrends. “We willen de kracht van La Place ten goede laten komen aan de hele V&D Groep.” De eerste resultaten van de krachtenbundeling zouden met Kerst zichtbaar zijn, hoopte Van den Nieuwenhof. “Maar voorjaar 2016 willen we toch echt de vruchten plukken van deze initiatieven.” Het warenhuisconcern dacht met zijn maatregelen volgend jaar break-even te draaien en in 2017 weer winstgevend te zijn.

Die tijd krijgt de keten die tijd niet van zijn eigenaar. Sun Capital vindt het welletjes. Ingewijden fluisteren dat de private equity-partij not amused was met het feit dat het loonoffer op last van de rechter werd teruggedraaid. De kosten van de reorganisatie, die vervolgens moest plaatsvinden om de loonlasten toch te verlagen, bleken namelijk nogal hoog uit te vallen.

Sun Capital is al sinds 2010 eigenaar van V&D. In totaal heeft de Amerikaanse investeerder een slordige 212 miljoen euro in de keten gestoken. Zo investeerde de maatschappij begin dit jaar 105 miljoen euro aan eigen vermogen en leningen in V&D, gevolgd door zestig miljoen euro in februari. Afgelopen zomer kocht Sun Capital voor 47 miljoen het consortium aan banken uit, zodat V&D sneller kan schakelen. De greep van Rabobank, ABN AMRO en ING knelde te veel, stelde Van der Ent destijds. Het overleggen met drie banken kostte veel tijd. “Die hebben allemaal hun eigen inbreng. Ik begrijp best dat ze wilden overleggen, maar het beperkte wel onze bewegingsruimte.”

Sun Capital investeert sinds 1995 naar eigen zeggen vooral in bedrijven uit de onderkant en het midden van de markt ‘met onbenut potentieel’ uit onder meer de retailbranche, industrie en horecabranche. Het huidige portfolio is goed voor ruim 8,9 miljard dollar.

Om die bedrijven met het onbenut potentieel op te kopen, haalt Sun om de drie jaar geld op bij institutionele beleggers als pensioenfondsen en banken. Zodra de waarde van het gekochte bedrijf naar tevredenheid is gestegen, doet Sun het weer van de hand en wordt de winst verdeeld met de institutionele beleggers.

Sun heeft echter steeds meer moeite om kapitaal op te halen voor zijn activiteiten. Waar de firma in 2007 nog zes miljard dollar ophaalde voor een fonds, moest men in 2014 genoegen nemen met 2,1 miljard. De investeerders zouden zich zorgen maken over de nieuwe koers, waarbij Sun zich op grotere bedrijven richt dan voorheen. Bovendien raakte mede-eigenaar Marc Leder meerdere malen in opspraak. Zo zou een duur feest zijn ontaard in een orgie en lekte in 2012 een video uit waarin de toenmalige presidentskandidaat Mitt Romney de helft van de Amerikanen afdeed als uitkeringstrekkers. Romney deed die uitspraak tijdens een diner dat georganiseerd werd door – jawel – Leder.

Deze situaties doen het imago van Sun Capital geen goed. Private equity-partijen staan toch al niet zo goed bekend. Sprinkhanen zijn het, aldus critici. Ze storten zich op een bedrijf, vreten het kaal en gaan op zoek naar een volgend slachtoffer. Sun heeft bovendien niet zo’n goed track record als het gaat om zijn werkwijze rondom kwakkelende retailbedrijven. De aanpak bij V&D heeft overeenkomsten met zijn houding bij Neckermann in 2012. De investeerder eiste toen dat bijna de helft van het Neckermann-personeel eruit moest zonder sociaal plan. “Toen via de Duitse vakbond er toch een minimale regeling werd uitgesleept, trokken ze alsnog de stekker eruit. Keihard”, zei FNV-bestuurder Niels Suijker eerder dit jaar in RetailTrends.

Sprinkhaan of niet, logischerwijs gezien had Sun er alle belang bij om V&D beter te maken. Apart van de vele investeringen is het niet goed voor zijn imago als een bedrijf onder zijn hoede over de kop gaat. De volgende financieringsronde bij institutionele beleggers zal dan nog lastiger worden.

In een verklaring laat Sun echter weten dat er eigenlijk geen andere keuze was dan zijn financiering aan V&D te staken. ‘De aanhoudend verslechterende handel in de decemberperiode heeft erin geresulteerd dat V&D voor 2016 nu financiering nodig heeft van onhoudbaar niveau.’ Ook de vastgoedeigenaren die de huurverlagingen dwarsboomden, zijn debet aan de huidige situatie, zegt een woordvoerder tegen Het Financieele Dagblad. Daardoor vielen de kostenreducties op dat vlak tegen. Wie ook wat te verwijten valt: nu V&D en het andere Nederlandse retailicoon Macintosh in dezelfde week op omvallen staan, lijkt een kaalslag in het detailhandelslandschap onafwendbaar.

Lees ook de analyse van Rupert Parker Brady over de situatie bij V&D. ’Het warenhuis dat too big to fail werd geacht, sluit binnenkort haar deuren. Geen enkele bank die nu nog bereid is om het concern de reddingsboei toe te werpen’, voorspelt hij.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in