​De tien best gelezen artikelen van 2015

Vandaag is de laatste dag van een turbulent retailjaar. Een jaar met veel faillissementen, maar minstens zoveel nieuwe concepten. Dat blijkt wel uit dit overzicht van de tien best gelezen artikelen van 2015. De vernieuwde XL-vestiging van Albert Heijn werd het afgelopen jaar het vaakst bekeken op RetailWatching en ook initiatieven van McDonald’s en Van der Valk staan hoog in de lijst. Dit is de volledige top tien:

1. De Foodmarkt van Albert Heijn
De geruchten dat de XL-vestiging van Albert Heijn aan de Limburglaan in Eindhoven op de Foodmarkt van Jumbo ging lijken waren er al langer. Die geruchten werden uiteraard nooit bevestigd door de Zaanse supermarktketen zelf. Tot begin februari, toen Albert Heijn zijn nieuwe uithangbord vol trots presenteerde.

2. De nieuwe look van McDonald’s
Het nieuwste filiaal van McDonald’s lijkt in niets op de fastfoodzaken die de hele wereld zijn overgegaan. De Big Mac heeft in Sydney plaatsgemaakt voor salades met onder meer Marokkaanse gebraden kip, bruine rijst en pompoen, sandwiches en koffie van een barista. En ‘hipster burgers’. De voormalige vestiging van McCafé gaat tegenwoordig door het leven als The Corner.

3. De geest is uit de fles: V&D gaat failliet
Rupert Parker Brady was er vorige week razendsnel bij om de val van V&D te duiden. “John van der Ent en zijn directieteam staan naar verluidt met de rug tegen de muur nu de eigenaar eenzijdig heeft besloten om het licht uit te doen bij het 128 jaar oude warenhuisconcern”, schreef hij direct nadat V&D uitstel van betaling kreeg. Het herstelplan is volgens Parker Brady voortijdig dood verklaard. “De feestmaand december bracht nog niet de omzetten die gehoopt werden, maar om nu de handdoek in de ring te gooien is gekkenwerk.”

4. Kijkje in de versmarkt van Van der Valk
“Vakmensen in vers, die overal uit de supermarkten zijn verdwenen, komen bij ons weer terug op de winkelvloer”, stelde hoofd inkoop Frits Schoemaker in januari in RetailTrends. De eerste Valk Versmarkt opende destijds zijn deuren in Voorschoten, op het terrein van Van der Valk-hotel De Gouden Leeuw.

5. Retailers kunnen stoppen met korting geven
Winkelen moet volgens Marc Dijk leuk en waardevol zijn. Voor koopjes en hoge kortingen gaan klanten niet meer naar de winkel. Klanten die echt de laagste prijs willen hebben kopen via internet. De effectieve retailer kan dus stoppen met het geven van (ongeplande) kortingen.

6. Zo ziet de winkel van de toekomst eruit
Een proeftuin, experiment, innovatielab en een ‘gezellig risico’. Maar bovenal: de Store of the Future. Q&A Research & Consultancy brengt in het Haagse winkelcentrum New Babylon retailers, technologiebedrijven en consumenten bij elkaar in een poging de winkel van de toekomst te creëren. En zo ziet die eruit.

7. De vechtmarkt van HEMA
HEMA hapert. De knuffelretailer schrijft rode cijfers en zag zelfs enkele vestigingen dichtgaan. De toenemende en veranderende concurrentie in de markt roepen de vraag op hoe één van Nederlands topmerken zijn marktpositie kan behouden. Experian heeft een doelgroepanalyse uitgevoerd om de directe concurrenten in kaart te brengen. De informatieleverancier deed aan de hand van veertien verschillende consumentengroepen: de zogenoemde Mosaic-typen.

8. De risicofactoren voor Action
Sander van der Laan is vanaf morgen officieel ceo van Action. Met zijn aanstelling komt een einde aan de leiding van Ronald van der Mark, die aan de wieg stond van de grootschalige expansie van de prijsvechter. Van der Laan krijgt straks de leiding over een concern met meer dan 570 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland en ruim 25.000 medewerkers. Van deze zes risicofactoren voor de snelgroeiende keten zal hij zich terdege bewust zijn.

9. Zo moet winkelpersoneel er anno 2015 uitzien
Winkelmedewerkers worden in groten getale aan de kant gezet of moeten genoegen nemen met bijna zes procent minder loon. De taferelen bij V&D en Blokker schieten er natuurlijk uit, maar staan zeker niet op zich. Ook andere retailiconen kampen door hun lange historie met oudere en dus veelal duurdere werknemers. En die lijken bijvoorbeeld niet te passen bij de ideale winkelbezetting die Blokker nu voor ogen heeft. Dat roept de vraag op wat het personeel anno 2015 allemaal moet kunnen. Drie deskundigen delen hun visie.

10. Drie redenen waarom Picnic het wél gaat redden
Online boodschappen doen is volgens Picnic nog niet doorgebroken in ons land, omdat consumenten hoge bezorgkosten moeten betalen. De nieuwe etailer bezorgt daarom gratis en biedt een laagste prijsgarantie. Hoe rekent Picnic zijn verdienmodel rond? Drie redenen waarom deze nieuwkomer het misschien wel redt en reuzen als Ahold en Jumbo kan kietelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in