​Franse ketens laten klant massaal koopjes reserveren

Zeventig Franse winkelketens bieden consumenten de mogelijkheid om afgeprijsde producten vast online te reserveren. De retailers hopen zo meer klanten naar hun fysieke vestiging te krijgen tijdens de zogenoemde soldes.

De retailers maken hiervoor gebruik van software van de startup Socloz. De software verbindt de klant vanuit huis met de kassa in de winkel, legt marketingdirecteur Mathieu Richomme van Socloz uit. "De caissière geeft de bestelling door aan de verkopers. De volgende stap is dat de bestelling van de klant rechtstreeks naar een mobiel apparaat van de verkoper gaat." Klanten kunnen sinds maandag op de website van de deelnemende ketens de reserveeroptie selecteren. Zodra de traditionele uitverkoopperiode begint, kunnen ze de artikelen ophalen en afrekenen.

De reservering blijft 48 uur geldig. In totaal kunnen shoppers in achttienduizend winkels terecht om hun aankopen af te halen. Als het product toch niet bevalt, hoeven ze het niet af te nemen. “Klanten hoeven niet de drukte in en ze zijn zeker het product van hun keuze te vinden”, aldus Richomme.

Met de reserveermogelijkheid hopen de retailers hun najaarsverkopen op te krikken. Veel Franse fashionretailers kampen met dalende omzetten door het warme winterweer. In Parijs hebben de ketens daarnaast last van de terreuraanslagen eind vorig jaar. Meerdere grote vestigingen en winkelcentra moesten daardoor hun deuren enige tijd sluiten.

Consumenten lijken verder minder animo te hebben voor de soldes. Uit een enquête bleek onlangs dat 75 procent van de Fransen wilde profiteren van de uitverkoopperiode. Dat was 2,4 procent minder dan het jaar ervoor. Tijdens de vorige winteruitverkoop daalden de verkopen daarnaast met vijf tot tien procent ten opzichte van het jaar ervoor, aldus Richomme. “Het doel is dat verlies ongedaan te maken.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!