De korte benen van Macy’s

Door al het faillissementennieuws in Nederland vergeten we bijna naar de wereld om ons heen te kijken. Want ook in andere landen, neem een Verenigde Staten, gaat het bergafwaarts met de warenhuizen.

Vooral Macy’s krijgt het zwaar te verduren met een omzetdaling van 5,2 procent in november en december 2015. Terwijl Macy’s zich lange tijd goed staande hield. Sinds de recessie wist de warenhuisketen zich te onderscheiden door de verkoop van exclusieve merken, lokale producten en het snijden in de kosten. En de consument heeft er weer zin in, toch? Ja, maar vooral in ervaringen als buiten de deur eten en bijvoorbeeld spa’s bezoeken, zegt ook ceo van Macy’s Terry Lundgren. En wanneer zij kleding kopen, investeren ze liever in afgeprijsde merken in winkels als T.J. Maxx. Bovendien – daar is ‘ie weer – komt ook Macy’s niet onder het Amazon-effect uit.

Is de sluiting van 36 winkels en het ontslaan van 4500 werknemers een voorbode op de val van het 157 jaar oude warenhuis?

What happened?
De verkopen in de decembermaanden bleken schrikbarend. Al begon iedereen hem in november al te knijpen. Na de bekendmaking van de derde kwartaalcijfers daalde de waarde van de aandelen namelijk met vijftien procent, het laagste sinds 2009. De like-for-like omzet daalde dat kwartaal met 3,6 procent, terwijl er juist een groei van 0,2 procent werd verwacht. Het tegenvallende kwartaal wijdde Lundgren aan diverse factoren, waaronder de terugloop van het aantal internationale bezoekers en het warme weer in het noordoosten van het land waardoor de verkoop van winterkleding uitbleef. De matige verkoop van winterjassen, truien, laarzen en sjaals zorgden volgend hem voor tachtig procent van het omzetverlies. Een excuus dat we eerder al van V&D hoorden.

Maar, stelde hij, het slechte nieuws voor de warenhuisketen is goed nieuws voor de consument. Nog voor de kerst moest Macy’s van haar inventaris af en strooide met kortingen. Vijf dagen vóór de feestdagen adverteerde het warenhuis al met 'na'-prijzen. Kortingen liepen op tot zeventig procent en de warenhuizen bleven de dagen voor Kerst tot middernacht open.

Macy’s sloot november en december af met een dalende like-for-like omzet van min 4,7 procent ten opzichte van 2014. Een schril contrast met de ‘holiday spendings’ in de rest van het land, die juist 7,9 procent stegen.

Wat gaat er gebeuren?
Dit jaar zal Macy’s er alles aan doen om het geboekte koersverlies van 47 procent in 2015 recht te trekken. Het plan: vierhonderd miljoen dollar besparen. Twee procent van de banen verdwijnen en in het voorjaar sluiten er 36 warenhuizen hun deuren, waarbij 2600 werknemers worden getroffen. Verder zullen in ieder van de 770 Macy’s en Bloomingdale’s locaties drie tot vier posities verdwijnen en sluit Macy’s een van haar vier klantenservices. Door het gehele bedrijf wordt gestuurd op ontslag, vrijwillig vertrek of herpositionering. USA Today maakte de rekensom dat het totaal, na aftrek van werknemers die een nieuwe positie krijgen toegewezen, neerkomt op 2100 ontslagen dit voorjaar.

En dan is er nog de druk van investeerder Starboard Value, die erop hamert meer waarde uit de winkellocaties te halen en voorstelde een vastgoedinvesteringsfonds op te zetten. Macy’s sloeg het voorstel in de wind, maar wil delen van zijn winkelruimtes verkopen, onder meer in de flagshipstore in Manhattan, winkels in San Francisco, Chicago en diverse winkelcentrumlocaties. Een geïnteresseerde partij is al gevonden.

Ook de online activiteiten geven het warenhuis enige houvast. De online verkopen stegen in november en december met 25 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Lundgren verklaart dat Macy’s zal blijven investeren, met name in online en mobiele oplossingen en de afstemming op de fysieke winkelbeleving.


Lege winkelcentra
Met het vertrek van Macy’s uit winkelcentra blijft een groot gat achter in de lokale retail. Want hoe makkelijk vervang je een warenhuis als Macy’s? Dat is ‘vrijwel onmogelijk’, zegt retailconsultant en investeerder Howard Davidowitz tegen CNN. Het was slim van Macy’s om haar zwakke plekken te inventariseren en te ‘doen wat het moest doen’, maar de achtergebleven winkelcentra gaan het moeilijk hebben zonder de legendarische retailer. “Het warenhuissegment is het moeilijkste segment binnen retail. Het is de grootste kostenmaker, het segment groeit niet en het bevindt zich in een wereld waarin de consument enkel nog zoekt naar de beste deals.”
Davidowitz verwacht dat sommige winkelcentra een nieuwe bestemming zullen vinden als bijvoorbeeld ziekenhuis, woonruimte of kantoren. Maar dat is een duur geintje, waarbij het centrum lange tijd leeg zal staan, al gebombardeerd tot ‘dead mall’. Google neemt het goede voorbeeld en opent zijn Google Glass-kantoren in een voormalig winkelcentrum. Wie volgt?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in