​Appdate: Carrefour, HelloFresh en Kieskeurig.nl

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Carrefour, HelloFresh en Kieskeurig.nl.

Carrefour
In Nederland komen er steeds meer pick-up points van supermarkten bij, maar in België lijken ze al helemaal niet zonder te kunnen. Carrefour denkt in ieder geval van niet, want de Franse supermarktketen wil volgens Gondola bij een ‘drive’ openen bij alle hypermarkten en andere markten bij onze zuiderburen. Speciaal daarvoor wordt de Check In-app geïntroduceerd, waarmee klanten kunnen aangeven dat ze bij de drive zijn aangekomen.

De app-gebruiker die een online bestelling wil plaatsen gaat naar CarrefourDrive.be en kies daar het gewenste ophaalpunt. Ook activeert hij de bluetooth of gps-functie van zijn telefoon en maakt hij verbinding met zijn gebruikersaccount op CarrefourDrive.be. Als hij zijn auto bij de Drive parkeert, krijgt een medewerker de melding dat hij is gearriveerd. De bestelling ligt vervolgens binnen vijf minuten in zijn kofferbak. Afrekenen via de app kan niet: dat moet ouderwets bij de betaalterminal van de medewerker.

HelloFresh
HelloFresh, je kan er tegenwoordig nauwelijks meer omheen. Het gaat volgens onze columnist Hans Verstraaten dan ook goed met het bedrijf: zo zijn er in het Amsterdam IJburg nu dertien vaste klanten. De van oorsprong Duitse etailer zet echter serieuze stappen op mobiel gebied. Na de iOS-app is er nu ook een variant voor – niet onbelangrijk – Android-telefoons.

Deze investering laat volgens HelloFresh zelf zien dat het bedrijf vooroploopt in de branche als het gaat om innovatie. “Met de interactieve user interface en de geïntegreerde functies bieden we onze klanten veel gemak”, aldus cto Nuno Simaria. Klanten kunnen onder meer hun bestellingen beheren via de app en zowel nieuwe als oude recepten bekijken. “En de app is ook erg interessant voor gebruikers die geen HelloFresh-klant zijn, je kunt namelijk al onze recepten bekijken en thuis koken”, vult oprichter Maartje Frederiks van HelloFresh in Nederland en België aan.

De versie voor iOS is op zijn beurt geheel geprogrammeerd in Swift, de nieuwste programmeertaal van Apple. Daardoor kan de app geïntegreerd worden met de Apple HealthKit of Apple Watch.

Kieskeurig.nl
Kieskeurig.nl claimt de eerste vergelijkingssite te zijn die de consument de camera op zijn smartphone laat benutten voor het beoordelen van een product. De videoreviews zijn een alternatief voor de geschreven reviews, waarvan er meer dan een miljoen online staan. De gebruiker van de Video Review-app bepaalt zelf welke eigenschappen van het product besproken worden, om die vervolgens in losse scènes op te nemen. De videoreviews worden vervolgens door Kieskeurig.nl getoetst op een aantal kwaliteitseisen.

De nieuwe app moet niet alleen het totale aantal reviews vergroten, maar ook de betrouwbaarheid ervan. “Consumenten hechten steeds meer waarde aan betrouwbare, goed gemotiveerde reviews”, aldus marketingmanager Janneke ten Dam. De consument vraagt volgens haar om kwalitatieve, betrouwbare reviews die kunnen helpen bij het nemen van een weloverwogen aankoopbeslissing.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in