​Ahold houdt wind in de rug

Albert Heijn en bol.com hebben hun omzet in het laatste kwartaal van vorig jaar verder zien toenemen. De omzet nam, gecorrigeerd voor een extra week, met 5,5 procent toe ten opzichte van een jaar eerder. Dat heeft moederbedrijf Ahold woensdag bekendgemaakt.

De identieke omzet nam in het vierde kwartaal met 3,2 procent toe ten opzichte van het jaar ervoor. Vooral de online activiteiten maakten een flinke groei door; zowel bol.om als Albert Heijn zagen de consumentenomzet met ruim dertig procent toenemen. De supermarktketen zegt daarbij goed gepresteerd te hebben rond de feestdagen en dat het marktaandeel is gegroeid van 34,1 naar 35 procent.

De omzet van Ahold in Nederland kwam vorig jaar uit op 12,7 miljard euro. Gecorrigeerd voor de extra week betekent dat een groei van 6,3 procent ten opzichte van 2014. De identieke omzetgroei ligt net als in het vierde kwartaal op 3,2 procent.

In de Verenigde Staten groeit Ahold dankzij een sterke dollar met dubbele cijfers. De omzet ligt daar op 23,7 miljard euro, liefst 21,3 procent meer dan een jaar eerder. De wereldwijde omzet van het retailconcern, dat ook zijn Tsjechische tak zag groeien, kwam uit op 38,2 miljard euro. Gecorrigeerd voor de extra week en wisselkoerseffecten maakte Ahold in 2015 een groei van 2,3 procent door.

Winstcijfers maakt Ahold in een later stadium bekend. Het Zaanse concern laat wel weten een hogere vrije kasstroom te verwachten over heel 2015.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!