​Jumbo koopt La Place

Jumbo is de nieuwe eigenaar van het failliete La Place. De supermarktketen neemt alle activa over, evenals de serviceorganisatie en de standalone vestigingen van de foodformule. Dat laat Jumbo dinsdag weten, zonder financiële details prijs te geven.

De meeste standalone vestigingen (La Place Restaurants, Food, Cafés, Express en Eventcatering) maken onder dezelfde naam een doorstart. Vijf tot tien van deze zestig vestigingen zullen naar verwachting van Jumbo hun deuren sluiten. Verder praat de supermarktketen nog met de curatoren over de mogelijke doorstart van de vestigingen van La Place in warenhuizen van V&D.

Jumbo-topman Frits van Eerd ziet veel synergievoordelen in de combinatie met La Place. "De traditionele scheiding tussen supermarkten en foodhoreca is aan het verdwijnen", stelt hij. Hij wil onder meer beter inspelen op ontwikkelingen als 'eat it or take it'-concepten en e-commerce. "Hoewel het nog te vroeg is om hier concreet in te zijn, is het voor ons duidelijk dat hier heel veel kansen liggen."

La Place zal vanuit zijn eigen organisatie worden aangestuurd, onder leiding van de raad van bestuur van Jumbo Groep Holding. "Een betere uitkomst en mooier perspectief hadden wij niet durven dromen", reageert managing director Bart van den Nieuwenhof van de restaurantketen. "Jumbo en La Place zijn zeer complementair aan elkaar en zullen elkaar echt gaan versterken."

La Place werd eind december samen met V&D failliet verklaard, nadat eigenaar Sun Capital niet langer bereid was de verliezen te dekken. De overname door Jumbo vergroot volgens de curatoren de kansen op een doorstart van de warenhuizen van V&D. Er zijn nog twee serieuze kandidaten over voor een overname. Jumbo is als belanghebbende bij die gesprekken betrokken.

RetailTrends