​Een op de drie online transacties via mobiel

Online bestellingen worden steeds vaker via de smartphone afgerekend. Waar online consumenten tot voor kort meestal de voorkeur gaven aan tablets boven smartphones, zijn de rollen in het laatste kwartaal van vorig jaar omgedraaid. Dat blijkt uit cijfers van betaalleveranciers Adyen.

In de laatste drie maanden van 2015 waren mobiele apparaten goed voor 34 procent van alle online transacties, tegenover dertig procent een kwartaal eerder. Smartphones nemen 17,5 procent voor hun rekening, waar tablets in zestien procent van de online bestellingen worden gebruikt om te betalen. Smartphones winnen volgens Adyen al meer dan tien kwartalen achter elkaar marktaandeel ten opzichte van tablets.

Tablets vertegenwoordigen echter nog altijd de hoogste gemiddelde transactiewaarde. Via een iPad wordt bijvoorbeeld gemiddeld 107 dollar uitgegeven per bestelling, waar dat bedrag bij de iPhone en Android-smartphones op respectievelijk 83 dollar en 73 dollar ligt.

Het wereldwijde mobiele betalingsverkeer groeit vooral door grote Aziatische betalingsmethoden, zoals JCB, UnionPay en Alipay. Mobiele betalingen via browsers en binnen apps vormen volgens cco Roelant Prins de belangrijkste groeimotor voor e-commerce. “Nu mobiel winkelen de voorkeur heeft voor shoppers wereldwijd, en betalingsmethoden zoals JCB meer dan de helft van alle betalingen via mobiel zien plaatsvinden, is het tijdperk van de ‘mobile-first-benadering’ aangebroken.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends