AKO helpt klanten bij boekkeuze

Boekhandelketen AKO zet technologie in om klanten te helpen in hun zoektocht naar een boek wat bij hen past. Hiervoor werkt de keten samen met ScreenSupply en Bookarang.

Bookarang ontwikkelde in opdracht van AKO de persoonlijke boekentipper. Deze helpt de klant bij het kiezen van een boek uit het assortiment van de winkel. Om het advies van de boekentipper te ontvangen beantwoordt de klant een aantal vragen over zichzelf en over zijn leesvoorkeuren. Dit doet hij op interactieve schermen die afkomstig zijn van ScreenSupply. Na het beantwoorden van de vragen krijgt de klant een persoonlijk advies voor boeken die op dat moment in de winkel aanwezig zijn, of voor het totale assortiment dat via AKO.nl te bestellen is.

Speciaal voor de AKO-winkel op Schiphol in Lounge 2 ontwikkelde ScreenSupply samen met Bookarang de geografische boekentipper. Deze verzamelt alle in de winkel aanwezige boeken op een navigeerbare wereldkaart. Dit helpt de klant bij het vinden van een boek dat zich afspeelt op zijn of haar reisbestemming. In totaal is de winkel op Schiphol voorzien van vier interactieve schermen met boekentippers. Deze schermen zijn gecombineerd met een pinterminal die direct afrekenen mogelijk maakt.

De schermen worden ook geplaatst in de stationswinkels. De AKO-winkels op de stations in Utrecht, Zwolle en Tilburg zijn al voorzien van het nieuwe zoekhulpmiddel.

RetailTrends