​Telefoonwinkel bemand door robots

Het Japanse SoftBank opent binnenkort de deuren van zijn nieuwste telefoonwinkel. Deze wordt bijna in zijn geheel bemand door hun humanoïde robot Pepper.

De telefoonwinkel is een tijdelijke pop-up store in Tokyo en opent zijn deuren tussen 28 maart en 3 april 2016. In de winkel zullen vijf tot zes Peppers de klanten te woord staan en helpen in hun zoektocht naar een nieuwe telefoon of een ander abonnement. Er zijn echter ook menselijke collega’s in de winkel aanwezig. Zij controleren de identiteit van de klant op het moment dat zij een contract ondertekenen.

Pepper is in Japan sinds afgelopen herfst te koop. Inmiddels zijn er al meer dan vijfhonderd bedrijven die gebruik maken van de diensten van de robot. Onder meer Nestlé en Mizuho Bank zetten de robot in om de klant optimaal te kunnen bedienen.

Daarnaast werkt SoftBank aan een appwinkel die de robot van een software ecosysteem moet voorzien. Deze zogenoemde RobotApp Market for Biz wordt op 22 februari in gebruik genomen. In de app store kunnen gebruikers apps downloaden voor hun Peppers. In totaal werken meer dan tweehonderd ontwikkelaars aan apps voor de robot.

RetailTrends