​NS doet ook buitenlandse winkels van de hand

NS Stations zet ook een punt achter zijn retailactiviteiten in het buitenland. De winkels in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk worden net als in ons land overgedragen aan andere exploitanten. Dat bevestigt het bedrijf tegenover FoodClicks.

NS wil zijn winkellocaties de komende drie tot vijf jaar overdragen aan geschikte marktpartijen. Alleen de formules Kiosk en StationsHuiskamer worden niet uitbesteed. Recent werd onder meer een koper gevonden voor Burger King. In Frankrijk is de formule Monop overgedragen aan de Franse partner Mono Prix.

Dat NS zijn winkels afstoot, betekent volgens de woordvoerder niet dat winkels vrij spel krijgen. Zo wil het vervoersbedrijf zeker weten dat er voldoende aanbod is aan winkels waar klanten behoefte aan hebben. “We willen niet dertien patatzaken naast elkaar hebben”, zegt ze in het Algemeen Dagblad.

Vakbond FNV is het niet eens met de verkoop van de stationswinkels. “Als de NS stopt met de winkels, is het wel de kip met de gouden eieren die wordt geslacht”, stelde FNV-bestuurder Huub van den Dungen al eerder. Reizen per spoor begint en eindigt volgens hem op het station. “De kwaliteit van de stations is heel belangrijk voor de beleving van de reiziger.”

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends