Dit is DHL's eerste winkel

De consument wordt een steeds belangrijkere doelgroep voor DHL. De consumentendiensten Express Easy en dhlforyou.nl zijn naar eigen zeggen sterk gegroeid en nu de op een na grootste speler in de markt. Om die markt ook offline te bedienen besloot de pakketdienst de stap naar de winkelstraat te zetten. In Nederland begon DHL daar vorige week mee, met de opening van de eerste winkel in de Amsterdamse Baerlestraat.

DHL wil in de eigen shop zorgen voor 'optimale merkbeleving'. Daarom heeft de servicebalie geen centrale plek gekregen, maar valt bj binnenkomst direct een groot scherm op met video's over wat DHL is en doet. In de vitrines besteedt de kersverse retailer aandacht aan de partnerships met onder meer Manchester United, Cirque du Soleil en de Formule 1. Van de voordeur tot aan de servicebalie loopt een gele baan over de vloer die eindigt bij een wandvullend beeld van het ruim van een DHL vrachtvliegtuig. Hiermee ‘beleeft’ de klant de weg die zijn pakket aflegt tot in het vliegtuig, zo is de gedachte.


Het winkelconcept is ontwikkeld door Tchai. Het ontwerp is afgeleid van de servicecenters die het bureau al eerder voor DHL ontwikkelde. Naast de merkbeleving, heeft Tchai ook gelet op de praktische aspecten van het ontwerp. Welke vloer is bestand tegen steekwagentjes? Hoe groot moet een coffee counter zijn om gemak te bieden zonder in de weg te staan? In totaal heeft de winkelinrichting zes weken in beslag genomen.

Helemaal nieuw is de winkelstraat niet voor DHL. Het bedrijf heeft al winkels in Madrid, Milaan en Valencia. In de 'Shipping Spot' kunnen pakketten en documenten worden verzonden, zowel internationaal als nationaal. Ook kunnen er bestellingen van webwinkels worden opgehaald en retourgestuurd. Daarnaast zijn er specialisten aanwezig, die advies geven over douaneverplichtingen. Ook verkoopt DHL er gadgets van het eigen merk.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in