​Macintosh-ketens leveren miljoenen op

Henk Ziengs heeft bijna negentien miljoen euro neergelegd voor de overname van Scapino. Het grootste gedeelte (16,5 miljoen euro) is betaald voor de voorraden, de rest voor de immateriële activa, inventaris en kasgeld. Dat blijkt uit het eerste faillissementsverslag van de curatoren van Macintosh Retail Group.

Ziengs bereikte medio januari overeenstemming over een overname voor 140 tot 180 van de 206 vestigingen van Scapino. De curatoren vonden ook al snel een koper voor het Belgische Brantano, de enige Macintosh-formule die niet failliet is verklaard. Een combinatie van FNG Group, Torfs en R&S Retail betaalde zo’n 25 miljoen euro voor de overname van de 130 vestigingen.

Veel minder interesse was er voor de overige formules van Macintosh: Manfield, Dolcis, Invito en PRO. Omdat er na het verstrijken van de deadline in januari geen geschikte biedingen lagen, hebben de curatoren onder meer zelf actief contact gezocht met mogelijke overnamekandidaten die door het bestuur van Macintosh waren aangedragen.

Uiteindelijk lukte het de curatoren alsnog om alle formules te verkopen. Sacha heeft ruim drie miljoen euro betaald voor Manfield, waarvan 35 tot veertig van de zestig winkels een doorstart maken. Nelson legde op zijn beurt iets meer dan twee miljoen euro neer voor Dolcis en streeft ernaar 26 van de zestig vestigingen over te nemen.

Ook de voorraden, inventaris en immateriële activa van zowel PRO als Invito bleken zo’n twee miljoen euro waard, terwijl Steve Madden ruim drie ton opbracht. De 57 winkels zijn overgenomen door Highlands Retail Investments en Pro Sports Holding, maar hoeveel winkels er daarvan openblijven is nog onduidelijk.

Van de 402 winkels die Macintosh in ons land had, worden volgens de curatoren minstens 208 voortgezet. Bovendien hebben 1750 van de vierduizend werknemers hun baan kunnen behouden.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!