​Makro en Media Markt gaan uit elkaar

Metro Group wil zichzelf opsplitsen in twee zelfstandige, beursgenoteerde bedrijven. Er moet een groep komen gericht op groothandel en levensmiddelen en een groep voor consumentenelektronica. Dat heeft het moederbedrijf van Makro en Media Markt woensdag bekendgemaakt.

De eerste divisie krijgt de beschikking over formules als Metro, Makro en Real, waar de merken van Media-Saturn onder de consumentenelektronicadivisie zullen vallen. “Het oprichten van twee onafhankelijke bedrijven is een logische vervolgstap in onze transformatie richting meer groei, klantgerichtheid en ondernemerschap”, aldus ceo Olaf Koch.

De twee bedrijven krijgen hun eigen profiel, beursnotering, management en raad van toezicht. Koch zal na de splitsing leiding geven aan de divisie waar Makro onder gaat vallen. De Nederlander Pieter Haas, nu al ceo van Media-Saturn, wordt topman van de consumentenelektronicatak.

De huidige aandeelhouders van Metro krijgen aandelen in beide ondernemingen, in overeenstemming met hun huidige belangen. Het management en de raad van toezicht moeten nog een definitief besluit nemen over de splitsing en nemen de komende periode de tijd om advies in te winnen. Bij een positieve evaluatie en de zegen van de aandeelhouders, moet de splitsing medio volgend jaar worden afgerond.

Metro Group nam vorig jaar afscheid van Galeria Kaufhof. De warenhuisketen werd voor 2,5 miljard euro verkocht aan Hudson’s Bay Company.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends