​Appdate: Facebook, Kwik en Waitrose

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Facebook, Kwik en Waitrose.

Facebook
Facebook in de appdate van RetailWatching? Ja, en het is niet eens de eerste keer. Vorig jaar voegde het sociale netwerk al een winkelgedeelte toe aan zijn app, dit keer gaat het om een uitbreiding van zijn Messenger-app. Messenger moet uitgroeien tot een betaaldienst, zo vond The Information uit.

In de broncode van de app van Messenger zijn verwijzingen gevonden naar een functie waarmee je ook in de fysieke winkel kan betalen. Daarvoor wil Facebook een beroep doen op Apple Pay, Android Pay en vele andere betaalmethoden. Hoe dat eruit moet komen te zien is overigens nog onduidelijk. Facebook laat zelf niets los over de initiatieven. Het platform maakte eerder al wel bekend dat de app van Messenger in de VS ingezet kan worden om onderling geld over te maken.

Kwik
Domino’s Pizza introduceerde hem eind vorig jaar al: de fysieke bestelknop. Met één druk op de knop kunnen consumenten hun favoriete pizza bestellen. Een concept dat niet alleen interessant is voor een pizzaketen, denkt Kwik. De Israëlische startup werkt aan een fysieke knop die zo geprogrammeerd kan worden dat gebruikers er bestellingen mee kunnen plaatsen bij een webwinkel. Consumenten kunnen de knop thuis gebruiken om hun favoriete bestellingen te herhalen.

De Kwik-knop is aangesloten op het wifinetwerk van de gebruiker. Via dit netwerk is de knop in staat om te communiceren met webwinkels. Via de bijbehorende app kunnen gebruikers hun gegevens invoeren en de button naar wens instellen. Ja, Amazon kwam vorig jaar ook al met zo’n bestelknop. De nieuwste knop biedt volgens Kwik echter meer mogelijkheden aan bestellingen en interactie met merken dan die ‘Dash button’. Huggies heeft zich al ingeschreven.

Waitrose
Mobiel scannen en afrekenen, steeds meer supermarkten zien er brood in. In ons land wil het nog niet echt loskomen – alleen Albert Heijn steekt er serieus geld in – maar in Groot-Brittannië raken consumenten steeds meer gewend met hun smartphone te shoppen. Waitrose is daarom een pilot gestart in zijn winkels in Clapham Common, Meanwood en Milngavie, als aanvulling op zijn Quick Check Service.

De Quick Check Service bestaat inmiddels tien jaar en geeft consumenten de kans om hun eigen boodschappen te scannen en af te rekenen met een handscanner. Tijdens het scannen van de boodschappen zien consumenten direct of de artikelen in de aanbieding zijn en welke korting zij ontvangen. Met het nieuwe systeem wordt deze scanner overbodig: wanneer consumenten willen scannen en afrekenen kunnen zij de app van Waitrose te installeren op telefoon en die koppelen aan hun klantenkaart. Vervolgens scannen zij de producten met de camerafunctie op hun smartphone. Wanneer zij alle boodschappen hebben, rekenen zij deze af bij de Quick Check Service, zoals ze dat voorheen deden met de handscanners. De nieuwe winkelmethode wordt, mits de pilot succesvol verloopt, nog dit jaar uitgerold naar de overige filialen van de supermarktketen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in