​‘Consument kan zich vinden in tasjesverbod’

Een meerderheid van de consumenten is bij geplande aankopen positief over de nieuwe regeling rond plastic tasjes. 53 procent vindt het een goede zaak, waar vijftien procent negatief is over het verbod op gratis plastic tasjes. Dat blijkt uit onderzoek van Markteffect onder ruim duizend consumenten.

Consumenten vinden het allereerst beter voor het milieu, terwijl ze het ook positief vinden dat consumenten bewuster omgaan met het gebruik van plastic tassen. Als derde wordt het argument genoemd dat er minder plastic in omloop is.

Tegenstanders noemen de regeling betuttelend en onhandig. Bij ongeplande aankopen is 22 procent van de consumenten negatief, terwijl het aandeel dat positief is daalt naar 43 procent.

Het verbod op gratis tasjes bij de toonbank van Nederlandse winkels geldt sinds begin dit jaar. 93 procent van de consumenten zegt daarvan op de hoogte te zijn. De richtprijs voor een plastic tas is 25 cent, en dat is voor 61 procent voldoende om te zorgen dat die niet meer wordt aangeschaft. Driekwart neemt door die gevraagde bijdrage een eigen tas mee naar de winkel.

De nieuwe regeling wordt door een meerderheid van de consumenten als positief ervaren, stelt directeur Edgar de Beule van Markteffect. “De aanvullende bijdrage voor een plastic tasje leidt hoe dan ook tot een gedragsverandering bij de consument.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!