​Bol.com wederom sterkste retailmerk

Bol.com is wederom het sterkste retailmerk van ons land. Dat blijkt uit het Retail Merkenonderzoek 2016 dat Hendrik Beerda Brand Consultancy op verzoek van RetailTrends heeft uitgevoerd. Kruidvat en HEMA staan in de tweede editie van het onderzoek op respectievelijk de tweede en derde plek.

In de top tien van sterkste merken hebben alle retailers een vrijwel volledige bekendheid onder de Nederlandse bevolking. De verschillen in marktpositie aan de top worden dan ook vooral verklaard door de invulling van de andere twee pijlers van merkkracht: waardering en binding. Op beide pijlers scoort online retailer bol.com beter dan de concurrenten met fysieke winkels.

Top 10 sterkste retailmerken 2016
(= positie 2015)

1. (1) Bol.com
2. (3) Kruidvat
3. (4) HEMA
4. (2) Albert Heijn
5. (6) Action
6. (5) IKEA
7. (7) Lidl
8. (8) Blokker
9. (9) Gamma
10. (10) Jumbo

Coolblue is met 26 posities groei de sterkste stijger in het Retail Merkenonderzoek 2016, gevolgd door respectievelijk D.I.O. en MS Mode. Mandemakers Keukens is met een val van vijf plekken de sterkste daler, gevolgd door Plus en Expert.

De groeiers in 2016
Net als vorig jaar scoort bol.com niet alleen het best op merkkracht, maar ook op groeiverwachting. Van bol.com verwacht de gemiddelde consument de sterkste groei van het klantenbestand. De kans dat bol.com ook in 2017 weer het sterkste retailmerk van Nederland wordt, is hiermee zeer groot. Sterke merken met een positieve groeiverwachting ontwikkelen zich namelijk doorgaans zeer positief.

Top 10 van retailmerken met de hoogste groeiverwachting in 2016
(= positie in 2015)

1. (1) bol.com
2. (2) Action
3. (3) Lidl
4. (5) Primark
5. (4) IKEA
6. (8) Jumbo
7. (6) Kruidvat
8. (13) Albert Heijn
9. (16) Coolblue
10. (10) Aldi

In het aprilnummer van RetailTrends is eveneens een overzicht opgenomen van de retailmerken met de beste prijs/kwaliteitverhouding en de sympathiekste retailers. Meer en uitgebreidere resultaten verschijnen in het aprilnummer van RetailTrends dat deze week verschijnt. Klik hier voor meer informatie over een abonnement.

RetailTrends