​‘Meer afhaalpunten om binnenstad te ontlasten’

Bol.com houdt er rekening mee dat lokale overheden zich gaan bemoeien met pakketbezorging in binnensteden. De webwinkel verwacht zijn aantal afhaalpunten snel uit te breiden om de last mile efficiënter te organiseren, zegt directeur operations & fulfilment tegenover Het Financieele Dagblad.

Retailers die eigen bezorgdiensten starten zorgen voor steeds meer koeriers en bestelbusjes in woonwijken. Jumbo kondigde onlangs aan thuisbezorging met eigen busjes dit jaar landelijk uit te rollen. Ook Coolblue begon recent met een eigen bezorgdienst, terwijl steeds meer lokale winkeliers en restaurants thuisbezorgen.

Vermeulen denkt dat overheden gaan afdwingen dat huis-aan-huistransport lokaal en centraal wordt georganiseerd. Hij verwacht dat steeds meer consumenten gebruik zullen maken van afhaalpunten, waar er ook steeds meer van komen.

In de toekomst voorziet Vermeulen zelfrijdende, elektrische vervoermiddelen als oplossing voor thuisbezorging. “Maar het zal nog minimaal vijf jaar duren voor hier praktisch werkende oplossingen te verwachten zijn.”

In Nederland zijn sommige vervoerders al bezig met bezorging die beter in de wijk past. Zo start het Belgische Bubble Post met vrachtfietsen in Nederland en bezorgt etenbezorgdienst Foodora in Amsterdam, Utrecht en Den Haag met fietsen voor restaurants.

Volgens hoogleraar e-commerce Cor Molenaar moet de hele pakjesketen opnieuw worden uitgevonden. Hij voorziet een meer verspreid distributienetwerk, met ophaalpunten net buiten de stad en meer verzamelpunten in de steden en woonwijken.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends