​Appdate: IKEA, Saturn en Tamoil

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van IKEA, Saturn en MyOrder.

IKEA
Virtueel door je nieuwe keuken lopen, IKEA ziet er wel heil in. De Zweedse meubelketen heeft een app gelanceerd waarmee klanten keukenoplossingen virtueel kunnen uitproberen voordat ze die aanschaffen. De app is speciaal ontwikkeld voor HTC Vive, de virtualrealitybril van HTC en Valve. Virtual reality zal in de toekomst een grote rol spelen, denkt managing director Jesper Brodin van IKEA in Zweden. “Klanten kunnen het gebruiken om bijvoorbeeld verschillende interieur- en woonoplossingen uit te proberen voordat ze tot aanschaf van meubels of woonaccessoires overgaan.”

De gebruiker kan de keuken met de IKEA VR Experience-app op ware grootte bekijken. Ook kunnen ze zich verkleinen, zodat de keuken door de ogen van een peuter te bekijken is. Verder kan de kleur van de kasten met één klik veranderd worden. De test met de app loopt tot augustus.

Saturn
De winkels van Media Markt en Saturn zijn vaak groot genoeg om te verdwalen. Het Duitse elektronicaconcern werkt nu aan een oplossing. Onder de naam ‘Store Guide’ wordt een app getest, waarmee klanten door de fysieke winkel kunnen navigeren. De app werkt in combinatie met beacontechnologie en wordt momenteel getest in de winkel van Saturn in Ingolstadt.


Klanten kunnen in de app een productgroep of een specifiek product uitzoeken, waarna de app vertelt waar het te vinden is. De locatie van de klant wordt tot drie meter nauwkeurig bepaald. Klanten kunnen voor de navigatie-app gebruikmaken van de wifi in de winkel. Daarnaast moeten ze bluetooth activeren. Store Guide is zowel voor Android- als iOS-gebruikers te downloaden. De app bevindt zich momenteel nog in de betaversie. Gebruikers worden in de app gevraagd feedback te geven.

Tamoil
We zagen het vorige maand al in de Verenigde Staten: betalen aan de pomp met een app. ExxonMobile, het moederbedrijf van onder meer Esso, was daarmee naar eigen zeggen de eerste grote ‘brandstofretailer’. Maar andere tankstationketens blijven niet achter, zo lezen we deze week in De Telegraaf. In Nederland wordt het betalen voor het tanken mogelijk met de app van MyOrder.

Tamoil is de eerste keten die de app omarmt. Binnen enkele maanden na de lancering deze zomer moeten alle 224 tankstations zijn aangesloten. Vijf andere tankstations hebben volgens topman Michael Dooijers van MyOrder de intentie uitgesproken er ook mee te willen starten. “Dit betekent dat na de start in een paar maanden 1500 tot tweeduizend tankstations in Nederland zijn aangesloten.”


Heel ingewikkeld werkt de app overigens niet. Via het gps-signaal wordt de locatie van het benzinestation aan de smartphone doorgegeven, waarna de gebruiker het bedrag, pompnummer, soort brandstof en de gewenste betaalrekening kan kiezen. Sommige pomphouders vrezen nu aanloop te moeten missen in hun winkel, maar topman Peter Etman van Tamoil rekent daar niet op. “Als automobilisten trek hebben gaan ze toch wel een broodje kopen in de tankwinkel.” Een broodje dat overigens niet via MyOrder te bestellen is.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in