​Nieuwe btw-regels stimuleren e-commerce

De Europese Commissie heeft donderdag een actieplan gepresenteerd om de regels rond btw-aangifte te vereenvoudigen. Het doel hiervan is onder meer om de crossborder e-commerce te stimuleren

Doordat er meer dan tachtig verschillende btw-tarieven in Europa zijn en de tijden waarop aangifte moet worden gedaan overal anders is, hebben webwinkels die in het buitenland willen leveren veel administratieve lasten. De kosten voor een etailer om aan alle verschillende regels te voldoen, kunnen volgens de Europese Commissie oplopen tot achtduizend euro.

De Commissie komt nu met één systeem voor digitale registratie en betaling. Dat biedt retailers de mogelijkheid om btw aan te geven via het thuisland. Tot nu toe was die regeling alleen beschikbaar voor de online verkoop van diensten. “De grote winst is te behalen in de uitbreiding van deze dienst naar de verkoop van producten”, aldus Joran Frik, secretaris Europa bij Detailhandel Nederland. De brancheorganisatie juicht de nieuwe regels toe.

Verdere versimpelingsmaatregelen zijn onder meer dat voortaan de administratie- en controleregels van het thuisland van het bedrijf gelden. Hierdoor worden controles door 28 verschillende belastingdiensten voorkomen. Ook wil de Commissie de btw-vrijstelling afschaffen voor producten direct geleverd aan consumenten buiten de EU.

De vorig jaar ingevoerde Europese btw-regels bleken snel onwerkbaar voor veel Nederlandse webwinkeliers. In sommige gevallen moesten ze zelfs hun webshops sluiten door de administratieve rompslomp.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!