​MKB: ‘Amsterdam negeert malaise detailhandel’

Het plan van Amsterdam om automatische reclamepost te laten verdwijnen, stuit op verzet van MKB-Nederland. “Dat je uitgerekend nu met zo’n voorstel komt, nu de ene winkel na de andere uit het straatbeeld verdwijnt, vind ik onbestaanbaar”, aldus voorzitter Michaël van Straalen.

Volgens het plan krijgen Amsterdammers vanaf 2017 alleen nog folders in de bus als zij een ja/ja-sticker hebben. Burgemeester en raadsleden moeten volgens Van Straalen eerst goed de economische impact van dit besluit in kaart brengen en met de branche overleggen over alternatieven om het milieu te sparen.

Winkeliers hebben de reclamefolders volgens Van Straalen hard nodig om klanten te trekken. Veertig procent van de Amsterdammers laat zijn boodschappenlijstje bepalen door folders, blijkt uit recent GfK-onderzoek. Bovendien is het mkb voor dertig procent van de omzet afhankelijk van folders, stelt Van Straalen. "Hiermee gaat de gemeente compleet voorbij aan de malaise in de detailhandel."

Het voorstel voor de ja/ja-sticker is ingediend door de Partij voor de Dieren. De gemeenteraad van Amsterdam heeft positief gereageerd en neemt het voorstel later deze maand in behandeling.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!