​Primark noteert zeldzame daling van identieke omzet

Primark heeft zijn like-for-like verkopen voor het eerst in twaalf jaar zien teruglopen. Dat is onder meer het gevolg van de winkelopeningen in Nederland en Duitsland, zo laat moederbedrijf Associated British Foods weten.

De daling van de vergelijkbare omzet kwam volgens het concern niet boven de één procent uit. Het kannibalisatie-effect dat de identieke omzet van Primark in ons land onder druk zet is van tijdelijke aard, zei topman Paul Lister eind vorig jaar in RetailTrends. “Dat effect kennen we ook in andere markten.”

Primark kampte door het relatief warme weer in Noord-Europa verder met zwakke verkopen voor Kerst. De winkels in Frankrijk noteerden juist een flinke stijging van de identieke omzet. De totale omzet van Primark nam in de 24 weken tot eind februari met vijf procent toe tot 2,7 miljard pond (3,4 miljard euro).

De operationele winst lag met 313 miljoen pond juist weer drie procent lager. De modeketen heeft last van een sterke dollar, waardoor de operationele winstmarge met 0,9 procentpunt terugliep tot 11,7 procent. Die daling is kleiner dan verwacht, omdat Primark naar eigen zeggen goed heeft kunnen inkopen en minder heeft afgeprijsd als gevolg van goed voorraadmanagement.

Primark telde eind februari wereldwijd 299 vestigingen. De afgelopen periode werden zes nieuwe winkels geopend, maar dat zullen er volgens de prijsvechter in de tweede helft van het boekjaar meer zijn.

Reacties

Laatste nieuws









RetailTrends