​Pasen en koopdagen stuwen retailomzet

​Pasen en koopdagen stuwen retailomzet

De Nederlandse detailhandel heeft in maart vier procent meer omgezet dan vorig jaar. Retailers profiteerden van de vroege Pasen en de samenstelling van koopdagen, meldt het CBS.

Maart telde dit jaar een woensdag en donderdag meer en een zondag en maandag minder dan in 2015. Na correctie voor dit verschil, valt de stijging volgens het CBS een stuk lager uit.

Vooral foodretailers profiteerden in maart van extra paasomzet. Zij verkochten voor 7,8 procent meer dan een jaar geleden. Supermarkten en speciaalzaken groeien daarbij vrijwel even hard.

Ook de non-foodbranche boekte groei in maart, zij het met 1,4 procent een stuk minder dan de foodretail. Drogisterijen en woonwinkels droegen in deze branche met allebei 6,2 procent het sterkst bij aan de stijging. Elektronicaretailers zagen hun omzet echter opnieuw fors dalen, met bijna negen procent.

De online omzet nam in maart met twintig procent toe. De webomzet van multichannel retailers lag elf procent hoger en pure webwinkels zetten ruim 26 procent meer om dan een jaar eerder.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!