​Scotch & Soda timmert aan de weg in Amerika

​Scotch & Soda timmert aan de weg in Amerika

Scotch & Soda ligt op schema om dit jaar zes nieuwe vestigingen te openen in de Verenigde Staten. Het Amsterdamse modemerk heeft nu al 25 vestigingen in het land, maar ziet vooral nog voldoende uitbreidingsmogelijkheden aan de oost- en westkust.

Scotch & Soda kijkt voor zijn uitbreiding zowel naar winkelcentra als winkelstraten, laat ceo Ari Hoffman van Scotch & Soda in de Verenigde Staten weten tegenover Shopping Centers Today. “Voor ons is het van belang om een locatie te vinden waar we onze unieke merkcultuur kunnen presenteren.”

Chicago, San Francisco en New York behoren momenteel tot de belangrijkste markten van Scotch & Soda. Zo heeft het merk al drie winkels in de laatstgenoemde, waar er volgend jaar zeker één bijkomt. “Op nationaal niveau ligt onze ambitie om te groeien in de topmarkten van New York, Los Angeles, San Francisco en Miami”, aldus Hoffman.

De uitbreiding in de Verenigde Staten kreeg vijf jaar terug een vlucht na de overname door Kellwood Co, onderdeel van Sun Capital. De investeerder, die recent V&D failliet zag gaan, lijdt ook met Scotch & Soda een miljoenenverlies. Dat was volgens ceo Dirk-Jan Stoppelenburg echter vooral het gevolg van een afboeking op de goodwill, die zijn oorsprong had in 2012 en 2013. “Het zegt dus helemaal niets over hoe het nu met ons gaat.”

Scotch & Soda ligt volgens Stoppelenburg op schema om in het huidige gebroken boekjaar zo’n vierhonderd miljoen euro omzet en een ebitda van vijftig miljoen euro te behalen. De retailer heeft de doelstelling om binnen drie jaar door te groeien tot respectievelijk 750 en honderd miljoen euro.

RetailTrends