​Fikse groei pakketvervoer door online shoppen

​Fikse groei pakketvervoer door online shoppen

Pakketvervoerders hebben vorig jaar flink meer pakketten afgeleverd binnen Nederland en over de grens. Binnen Nederland werden 208 miljoen pakketten afgeleverd, een groei van 11,3 procent ten opzichte van 2014. Het grensoverschrijdende pakketvervoer van en naar Nederland met 12,7 procent naar 92 miljoen pakketten. Dat blijkt uit de Marktscan Pakketten van de Autoriteit Consument & Markt.

Het pakketvervoer groeit volgens de toezichthouder doordat Nederlandse consumenten massaal online shoppen. Een klein aantal grote webwinkels verzendt zeer veel pakketten, ziet bestuurslid Henk Don. “Grote verzenders betalen de pakketvervoerders lagere tarieven en kunnen eerder nieuwe dienstverlening bieden dan kleine webwinkels. Denk hierbij bijvoorbeeld aan kortere levertijden.”

De gemiddelde opbrengst per pakket is tussen 2012 en 2015 met dertig cent teruggelopen naar 4,23 euro, een daling van 6,7 procent. Bij grensoverschrijdende pakketten is de daling met 20,3 procent nog veel groter. Die leveren nu gemiddeld 8,15 euro per pakket op.

PostNL is met een marktaandeel van 55 tot zestig procent de grootste pakketvervoerder van ons land, gevolgd door DHL Parcel met een aandeel van 25 tot dertig procent. Alle pakketvervoerders breiden volgens het ACM hun netwerk van servicepunten uit, waardoor er inmiddels 6300 zijn in Nederland. 2900 opereren onder de vlag van PostNL en 1350 zijn van DHL Parcel. Ook DPD (750), GLS (700) en UPS/Kiala (650) hebben een flink aantal servicepunten in ons land.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!