​Appdate: Carrefour, Selfridges en Zalando

​Appdate: Carrefour, Selfridges en Zalando

Met de groei van m-commerce schieten ook apps als paddenstoelen uit de grond. Retailers houden het vaak niet bij één mobiele applicatie, terwijl niet-retailers toepassingen introduceren die niet zouden misstaan bij grote winkelketens. RetailWatching geeft wekelijks een overzicht van drie apps die meer dan de moeite waard zijn. Deze week apps van Carrefour, Selfridges en Zalando.

Wa!
Ja, nog een mobiele portemonnee. Deze keer is hij afkomstig van BNP Paribas, in nauwe samenwerking met Carrefour. De Franse supermarktketen gaat de nieuwe betaaloplossing de komende periode testen in en rondom Parijs, waar het tientallen vestigingen heeft. Klanten kunnen de app met de naam Wa! Inzetten om hun boodschappen mobiel af te rekenen, doordat de applicatie is gekoppeld aan hun bankaccount. Er is alleen een pincode nodig om de transactie af te ronden.

Verder is de app gekoppeld aan het loyaliteitsprogramma van Carrefour, waardoor consumenten automatisch punten kunnen sparen. De ontwikkeling van de app loopt inmiddels een jaar en is heel openbaar, zodat tech startups ook met ideeën kunnen komen. Bovendien komt de oplossing uiteindelijk beschikbaar voor andere retailers.

Selfridges
Daar is-ie dan: de eerste shoppingapp van Selfridges. De lancering maakt onderdeel uit van driehonderd miljoen pond aan omnichannel investeringen van de Britse warenhuisketen. Gebruikers van de app kunnen items aanschaffen in de online winkel van Selfridges, maar ook via de Instagram-feed in de app. Die laatste optie is erin gebouwd vanwege het groeiende aantal mensen dat Selfridges.com via hun mobiele telefoon bereikt: inmiddels is dat meer dan zestig procent van het totaal.

De app heeft een gepersonaliseerde homepage, waarbij consumenten de mogelijkheid hebben om hun favoriete merken en producten te selecteren en op te slaan. Ze kunnen dan meldingen ontvangen van nieuwe collecties, maar ook van speciaal gecreëerde redactionele content. De introductie van de app volgt anderhalf jaar op de herlancering van de webshop van Selfridges.

Zalon Messenger
Zalando sloot vorig jaar al met succes een pilot met WhatsApp in ons land af. Daarbij worden klanten via de chatdienst van stijadvies voorzien. Vooral handig voor zijn personal shoppingservice Zalon, dat WhatsApp als een middel zag om klanten van een nieuwe outfit te voorzien. Maar waarom gebruikmaken van WhatsApp, als je mobiele divisie ook zelf een messenger-app kan bouwen?

In Duitsland is die app, Zalon Messenger, inmiddels geïntroduceerd. Adviseurs kijken daarbij met klanten mee terwijl zij zoeken naar outfits die bij hen passen. Eigenlijk precies hetzelfde als met WhatsApp, alleen kan Zalando de gesprekken nu voor zichzelf houden. Daardoor krijgt de Duitse modeverkoper onder meer beter inzicht in de gebruikscijfers.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Dit artikel krijg je cadeau. Lees alles van RetailTrends voor slechts € 10,- (eerste maand).

Word member Of log in