​Winkels worstelen minder met babymelkpoeder

​Winkels worstelen minder met babymelkpoeder

Nederlandse retailers hebben de vraag naar babymelkpoeder de laatste maanden zien teruglopen. Er zijn minder professionele opkopers, die het poeder naar de Chinese markt brengen. Dat schrijft het Algemeen Dagblad.

De lange rijen die in de ochtend al voor de winkels staan nemen af, stelt secretaris winkelcriminaliteit Bert van Steeg van Detailhandel Nederland. Ook Ahold bevestigt dat er minder vraag en minder overlast is dan voorheen in de winkels van Albert Heijn en Etos.

De afgelopen periode werden meerdere maatregelen genomen om de overlast rond babymelkpoeder te bestrijden. Winkels stelden een limiet in, waar Albert Heijn in Utrecht zelfs een kassa inrichtte waar klanten hun babymelkpoeder ’s ochtends tussen acht en tien uur konden afrekenen.

Fabrikant Nutricia plaatste op zijn beurt een automaat op Hoog Catharijne, waar consumenten na registratie babymelkpoeder konden aanschaffen. Verder is de productie opgeschroefd om lege winkelschappen te voorkomen en wordt het poeder inmiddels ook via e-commerceplatform Tmall Global van Alibaba verkocht. Daardoor kunnen Chinese consumenten de Nutrilon-babymelkpoeder rechtstreeks bij de fabrikant aanschaffen.

Nutricia ziet de vraag en daarmee ook het aantal incidenten in ons land inzakken. De fabrikant houdt nog wel een slag om de arm, evenals Detailhandel Nederland. “We zien de trend, maar willen niet te vroeg juichen”, aldus Van Steeg.

RetailTrends